مهم ترین نکات در سیستم دوربین مداربسته

آشنایی با سیستم دوربین مداربسته

 قسمت دوم ضبط کننده

در قسمت اول آشنایی با سیستم دوربین مداربسته به معرفی انواع دوربین پرداختیم.

ب- ضبط کننده (رکوردر) DVR, NVR

دومین عضو مهم سیستم دوربین مداربسته رکوردر است. این دستگاه باید توانایی ضبط بدون وقفه تصاویر ارسالی از دوربین ها را داشته باشد.

در اکثر موارد تصویر ضبط شده اهمیت ویژه ای دارد، از این رو دقت در انتخاب سیستم ضبط تصاویر بسیار مهم است.

محل قرار گیری آن هم باید امن بوده و به راحتی در دسترسی احتمالی و غیر مجاز نباشد همچنین لازم است دمای محل نصب دستگاه بالا نبوده و عاری از گرد و خاک باشد.

اصولا این سیستم سه کار بسیار مهم زیر را انجام می دهد:

  • ضبط تصاویر و صدا
  • نمایش تصاویر زنده و آرشیو شده
  • انتقال تصاویر زنده و آرشیو روی شبکه و اینترنت
  • ضبط تصاویر

همانطور که گفته شد ضبط با کیفیت تصاویر بسیار مهم است زیرا حتی اگر خودمان در زمان اتفاق حضور هم داشته باشیم، باز هم لازم است تصویر ضبط شده قابل اتکایی داشته باشیم

تا هم بعداً بتوانیم موضوع را بررسی نموده و اگر هم لازم شد بتوانیم موضوع را به مراجع مختلف مثل پلیس ارائه نمائیم.

به همین دلیل لازم است کیفیت تصاویر ضبط شده مانند تصاویر زنده دوربین ها باشد، نه پائین تر!

در حالی که برخی از رکوردرها تصاویر زنده را با کیفیت ارسالی از دوربین نمایش می دهند ولی با همان کیفیت قادر به ضبط و نمایش در موقع لزوم نیستند. البته معمولاً صرفه جویی در فضای ذخیره سازی دلیل اینکار است.

سرعت ضبط تصاویر

همچنین سرعت ضبط هم باید مطابق تعداد عکس در ثانیه ای باشد که از دوربین ارسال می شود.

نکته مهم دیگر در مورد سیستم ضبط، مدت زمان ضبط است. همه رکوردرها دارای یک یا چند هارد دیسک هستند که تصاویر با تنظیمات مورد نظر روی آنها ذخیره می شود.

هارد دیسک قطعه ای حساس به ضربه و درجه حرارت محل قرار گیری دستگاه است و همچنین گران قیمت! پس مدتی را که نیاز به نگهداری تصاویر دارید به نصب کننده سیستم اطلاع دهید تا در هزینه خود صرفه جویی نمائید.

برخی رکوردرها دارای قبلیت ضبط صدا نیز هستند، نکته مهم در این خصوص کنترل همزمانی صدا و تصویر و تعداد کانال های ضبط صدا است.

  • نمایش تصاویر زنده و آرشیو شده

برای دیدن تصاویر اعم از زنده و ضبط شده، لازم است حداقل از یک مانیتور استفاده کنیم و بدیهی است وضوح مانیتور نباید کمتر از وضوح دوربین ها باشد.

یکی از قابلیت های مهم و لازم امکان نمایش همزمان تصویر زنده و آرشیو است و باید سیستم امکان زوم (بزرگنمایی) نمودن روی تصاویر زنده و ضبط شده را نیز داشته باشد.

نکته مهم دیگر امکان تهیه بکاپ یا نسخه پشتیبان است. سیستم باید بتواند عکس یا فیلم مورد نظر را با کیفیت اصلی روی مدیا مورد نظر (سی دی، فلش، پرینتر یا …) ارسال نماید.فیلم خروجی برخی از رکوردرها با نرم افزارهای معمولی نمایش فیلم، قابل پخش نیستند!

البته این یک امتیاز محسوب شده و به معنی این است که این تصاویر قابل دستکاری و ویرایش نیستند، این برندها معمولاً یک نرم افزار برای تبدیل نسخه اصلی به نسخه قابل پخش معمولی ارائه می دهند.

  • انتقال تصاویر زنده و آرشیو روی شبکه و اینترنت

قابلیت انتقال تصاویر و صدا روی شبکه و اینترنت، موضوع بسیار مهم و کاربردی می باشد، زیرا شما می توانید بدون حضور در محل نصب سیستم از وقایع مطلع شوید.

در مواردی که سیستم در ادارات، شرکت ها، کارگاه ها و … نصب شده است، از طریق قابلیت های اتصال به شبکه، چند نفر بطور همزمان می توانند به سیستم دسترسی داشته باشند.

برخی سیستم های پیشرفته می توانند ضمن نمایش تصویر و صدای محل نصب، فرامینی را مثل باز و بسته نمودن درب، روشن و خاموش نمودن دستگاه های مختلف و … را نیز اجرا کنند.

انتخاب درست سیستم دوربین مداربسته میتواند بسیار چالش برانگیز باشد. جهت انتخاب درست، ابتدا مطمئن شوید که از مشاوره درست برخوردار هستید.