نکات مهم شناخت دوربین مداربسته

آشنایی با سیستم دوربین مداربسته

قسمت اول

آشنایی با سیستم دوربین مداربسته: این سیستم بسته به بزرگی محل نصب، از تعدادی دوربین که می تواند از تکنولوژی های مختلف مانند آنالوگ، آی پی دوربین IP و انواع اچ دی مثل دوربین AHD انتخاب شود و یک یا چند دستگاه ضبط کننده تصاویر یا رکوردرتشکیل می شود.

دوربین ها می تواند از نوع مخصوص نصب در فضای آزاد یا مناسب نصب در محیط مسقف باشند و به هر حال باید با کابل به دستگاه ضبط وصل شوند. کابل ها حتما باید از کوتاه ترین مسیر و بشکل محفوظ از آسیب و دستکاری عبور داده شوند.

توجه: برخی دوربین ها بی سیم هستند که فقط برای محیط های کوچک توصیه می شوند.

معمولا یک یا چند مانیتور می تواند به دستگاه (های) ضبط نصب شده و تصویر زنده و یا ضبط شده را نمایش دهند.

 

الف- دوربین

دوربین یکی از دو عضو مهم سیستم دوربین مداربسته است زیرا وظیفه تصویر سازی به عهده این تجهیز بوده و در صورتی که تصویر مطلوبی ایجاد نشود، تصویر مطلوبی نیز ضبط نخواهد شد! پس نه تصویر زنده خوبی خواهیم داشت نه آرشیو کارآمد.

دوربین ها از نظر قیافه ظاهری به چند دسته تقسیم می شوندکه دو نوع پرکاربرد آن به شرح زیر است:

این نوع دوربین اصولاً برای فضای داخلی و مسقف طراحی شده و ممکن است بدنه آن پلاستیکی یا فلزی باشد.

این دوربین ها برای نصب در فضای آزاد بوده و در مقابل شرایط محیطی مانند باران و خاک مقاوم هستند.

عوامل مهم در مشخصات دوربین عبارتند از:

-وضوح یا رزولوشن

-میزان حداقل نور مورد نیاز

-تعداد عکس یا فریم در ثانیه که دوربین تولید می کند

این عوامل به تکنولوژی های مختلف وابستگی نداشته و تاثیر اصلی را در کیفیت تصاویر زنده و ضبط شده دارند.

وضوح یا رزولوشن

هر تصویر دارای وضوح خاصی است که با واحد تی وی لاین (TVL) یا تعداد پیکسل تعریف می شود. بعنوان مثال دوربین ۱ مگا پیکسل (۱MP) یا ۲ و ۴ مگاپیگسل، دوربین هایی که دارای نسبت طول به عرض ۱۶:۹  هستند معمولا با عنوان اچ دی یا فول اچ دی (Full HD) که در واقع از نظر تعداد پیکسل همان ۱ و ۲ مگا پیکسل (میلیون پیکسل) هستند.

  • وضوح دوربین های آنالوگ قدیم تقریبا 0/5 مگاپیکسل بود.
  • رزولوشن مناسب برای اکثر موارد یک مگاپیکسل یا ۷۲۰ و دو مگاپیکسل یا ۱۰۸۰ است و رزولوشن های بالاتر به ندرت مورد نیاز خواهد بود و وضوح کمتر نیز توصیه نمی شود.

میزان حداقل نور مورد نیاز

دوربین ها یک ابزار نوری هستند و مثل چشم انسان برای دیدن نیاز به نور دارند. واحد اندازه گیری نور لوکس (Lux) است و حداقل نور لازم برای هر دوربین به نوع و تکنولوژی سنسور دوربین بستگی دارد.طبیعی است که هر قدر این عدد کمتر باشد دوربین در نور کمتری می تواند تصویر مطلوب ارائه دهد. امروزه اکثر دوربین ها در حدود 0/01 لوکس نور نیاز دارند و بسیاری از دوربین ها که به نوردهنده (پرژکتور) مادون قرمز مجهز هستند، در نور کم و تاریکی شب می توانند تصویر مطلوب سیاه و سفید ارائه دهند و دوربین هایی که به نوردهنده مرئی (وارم لایت) مجهز هستند، در نور بسیار کم میتوانند تصویر تمام رنگی و واضح ارائه نمایند. 
بدیهی است که اگر در شب نیاز به تصویر رنگی داشته باشیم که طبعاً بهتر از تصویر سیاه و سفید جزئیات را نشان می دهد، باید یا نور محیط را با نورافکن های نور مرئی مجهز کنیم و یا از دوربین های دارای نور مرئی (وارم لایت) استفاده نماییم.

تعداد عکس یا فریم در ثانیه

همانطور که می دانیم، فیلم در واقع نمایش تعدادی عکس پشت سر هم است.طبق استاندارد تعریف شده برای کشور ما این تعداد ۲۵ عکس در ثانیه (۲۵ fps) و چشم انسان عادی کمی کمتر و بیشتر را نمی تواند تشخیص دهد.به این تعداد عکس در تانیه اصطلاحاً نمایش با سرعت طبیعی یا ریل تایم (Real time) گفته می شود.

برای تصویر برداری مناسب طبعاً لازم است تصاویری با وضوح کافی و با سرعت طبیعی داشته باشیم.البته در بعضی موارد تصاویر با سرعت کمتر خصوصا در رزولوشن های بالاتر از ۲ مگاپیکسل نیز مورد قبول می باشد.

حتماً توجه داشته باشید که کیفیت (وضوح و سرعت تصاویر) تصاویر ضبط شده با کیفیت نمایش زنده تصاویر یکسان باشد.

برای انتخاب یک سیستم دوربین مداربسته ایده آل، توجه و لحاظ نمودن نکات زیادی مهم است که در نوشته های بعدی به آنها اشاره خواهد شد.

جهت مطالعه قسمت دوم مقاله روی لینک زیر کلیک کنید.

قسمت دوم