سیستم اعلان حریق چطور کار میکند؟

اگر مالک، مدیریت کننده، یا در حال ساخت هر نوع سازه تجاری هستید، به احتمال زیاد از کدهای لازم برای داشتن یک سیستم اعلام حریق، آگاه هستید. با این حال بسیاری نمی دانند که این سیستم ها چگونه کار می کنند و اغلب آن ها را با دستگاه های حفاظت فردی در برابر آتش، مانند آب پاش های آتش یا آشکارسازهای دود اشتباه می گیرند. اما سیستم های اعلام حریق روشی بسیار جامع تر و پیچیده تر از هر دستگاه دیگری برای حفاظت در برابر آتش هستند. در این مقاله با نقش و اجزای اصلی سیستم اعلام حریق و اصول اولیه چگونگی عملکرد این اجزا برای حفاظت از ساختمان و افراد، آشنا خواهید شد.

نقش سیستم اعلان حریق چیست؟

در ساده ترین حالت، نقش سیستم اعلام حریق، تشخیص آتش سوزی و هشدار به ساکنان ساختمان و پرسنل از مکان تحت نظارت و کنترل مرکزی است. این سیستم ها همچنین تشخیص می دهند که آلارم های داخل ساختمان از کجا سرچشمه می گیرند و چه زمانی خطا در سیم کشی و اتصالات، ممکن است مانع کار درست سیستم شود. این سیستم های پیچیده از شبکه ای از دستگاه ها، لوازم خانگی و پنل های کنترل برای انجام این چهار عملکرد استفاده می کنند.

اجزای یک سیستم اعلان حریق چیست؟

همانطور که در بالا گفته شد، یک سیستم اعلام حریق مجموعه ای از بخش های جداگانه است که هر کدام عملکرد منحصر به فرد خود را دارند. دانستن اینکه این بخش ها چیست و چگونه با هم کار می کنند برای درک بهتر نحوه کار کل سیستم ضروری است. 

حسگرهای ابتدایی

حسگرهای ابتدایی بخشی از سیستم هشدار دهنده هستند که دود یا آتش سوزی را تشخیص می دهند. این دستگاه ها شامل آشکارسازهای دود انواع مختلف، آشکارسازهای حرارتی انواع مختلف، سنسورهای جریان آب پاش، و شاسی های آتش سوزی هستند.

لوازم کمکی

وسایل کمکی شامل بوق، آژیر و در برخی شرایط حتی چراغ های استروب برای افراد کم شنوا و ناشنوا است. صدای بیشتر این وسایل عمدا بلند است تا کسی از آن  غافل نشود و همه را تشویق به ترک سریع ساختمان کند.این لوازم در بخشی از سیستم نصب میشود تا زنگ هشدار را به صدا در آورد و به افراد در مورد خطر آتش سوزی هشدار دهد. در جایی که افراد ناشنوا یا کم شنوا حضور دارند، از چراغ های استروب همراه با سایر شاخص ها استفاده می شود تا هشدار بصری آتش سوزی نیز وجود داشته باشد.

پنل اعلان حریق

پنل کنترل هشدار رابط کاربری و بخش مرکزی نظارت و کنترل سیستم است. این پنل دارای یک صفحه نمایش است که وضعیت فعلی (هشدار یا عدم هشدار)سیستم هشدار آتش سوزی را نشان می دهد و یک پد لمسی دارد که به پرسنل محل اجازه برنامه ریزی، عیب یابی، خاموش کردن و راه اندازی مجدد سیستم را می دهد.پنل اعلام حریق بر تمام دستگاه های فعال در سیستم، لوازم خانگی و تمام اتصالات تلفن، سیم کشی میدانی و کارت های مدار و سیم کشی داخلی آن نظارت داشته و دارای عملکرد نظارتی است.

 

تامین برق

 

تامین برق، برق اصلی را از باتری های ۱۲V به عنوان پشتیبان برای ۲۴ ساعت و گاهی اوقات یک ژنراتور به عنوان برق پشتیبان برای بسیاری از سیستم های اعلام حریق پوشش می دهد. این باتری ها ممکن است در پانل کنترل یا در یک محفظه جداگانه قرار گیرند. در صورت خرابی برق، باتری ها کار خود را انجام می دهند و به سیستم اجازه می دهند تا به مدت ۲۴ ساعت به محافظت از ساختمان در برابر آتش ادامه دهد. یک ژنراتور می تواند برق را برای دوره های طولانی تری تامین کند.

۳ حالت سیستم های اعلان حریق

همان طور که در بالا اشاره شد، پنل اعلان حریق بر وضعیت سیستم در تمام مواقع نظارت می کند و نشان می دهد که سیستم در چه وضعیتی قرار دارد.

  1. زمانی که همه دستگاه ها، لوازم خانگی، سیم کشی و مدارات به درستی کار می کنند و هیچ هشداری فعال نمی شود، سیستم در حالت عادی کار می کند.
  2. هنگامی که یک دستگاه شروع کننده فعال می شود، سیستم وارد حالت هشدار می شود. دستگاه های نشان دهنده به صدا در می آیند، ساکنان ساختمان را از خطر آگاه می کنند، و صفحه آلفانومر در پنل کنترل نشان می دهد که هشدار از کدام منطقه ساختمان نشات می گیرد تا پرسنل اورژانس بتوانند به سرعت به منطقه صحیح واکنش نشان دهند.
  3. اگر یک سیم کشی کوتاه یا باز در مدارهای متصل به پنل هشدار آتش سوزی و راه اندازی دستگاه ها، یا در داخل سیم کشی پنل یا کارت های منطقه ای ایجاد شود، یا اگر اتصال خط تلفن سیستم فعال نباشد، سیستم وارد حالت مشکل می شود و در پنل کنترل نمایش داده می شود.

سیستم های هشدار آتش چگونه آتش را تشخیص می دهند؟


نحوه تشخیص آتش سوزی توسط سیستم اعلام حریق از طریق دستگاه های اعلام کننده آن است که در بالا به آن پرداختیم. این مدار به پنل کنترل اجازه می دهد تا وضعیت دستگاه های شروع کننده خود را، معمولا توسط مناطق، تشخیص دهد.

وقتی سیستم هشدار آتش فعال می شود چه اتفاقی می افتد؟
هنگامی که سیستم به حالت هشدار می رود، دو اتفاق باید رخ دهد:

 

1.وسایل نشانگر باید آژیر خطر را به صدا درآورند.

2.همه افراد حاضر در ساختمان را از خطر آگاه کنند.

حفاظت از تاسیسات شما در برابر آتش سوزی برای حفاظت از جان افراد درون آن و سرمایه گذاری که بر روی آن انجام می شود، بسیار مهم است اما همانطور که واضح است، طراحی و پیاده سازی این سیستم ها کار آسانی نیست. به همین دلیل نیاز است در این زمینه از افراد متخصص کمک بگیرید.