راهکارهای امنیتی برای جام جهانی قطر 2022

 اقدامات امنیتی قطر نسبت به میزبان قبلی برای جام جهانی 2022 بهتر خواهد بود.

 به نظر می رسد این کشور،  آماده میزبانی جام جهانی فوتبال سال ۲۰۲۲ باشد. همچنین این کشور، به اولین کشور خاورمیانه ای تبدیل خواهد شد که میزبان بزرگترین تورنمنت ورزشی جهان است. جام جهانی همیشه جمعیت بزرگی را به خود جذب می‌کند که موضوع امنیت را تحت الشعاع قرار می‌دهد. پیش از این خاور میانه برای فن‌آوری ضعیف در زمینه امنیت مورد سرزنش قرار گرفته‌است، اما قطر امید به تغییر این دیدگاه دارد.

قطر با جامعه‌ای که مشتاق پذیرش نوآوری تکنولوژیکی است , آماده است تا به یک عصر دیجیتال تبدیل شود که این موضوع، خبری عالی در طول جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است .

این مقاله در رابطه با تغییر میزان امنیت در قطر و مقایسه سیستم های امنیتی نسبت به سال های گذشته است.

امنیت سایبری

به عنوان بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان , هیچ تعجبی ندارد که کشورهای دیگر دست به حملات سایبری بزنند . با توجه به هزینه ای که در طول جام جهانی  در این کشور رد و بدل می‌شود , قطر باید برای دفاع همه جانبه جرایم سایبری آماده شود .

روسیه آخرین میزبان جام جهانی بود که ادعا کرد آن ها در زمان جام جهانی با بیش از ۲۵ میلیون حمله سایبری مختلف مانند بدافزارها، فیشینگ و کلاهبرداری های آنلاین دست و پنجه نرم کردند.  جرایم سایبری در طول جام جهانی روسیه در سال ۲۰۱۸ به تهدیدی همیشگی تبدیل شد.به نظر می رسد قطر با اجرای اقدامات متقابل متعدد برای دفاع در برابر جرایم سایبری در طول جام جهانی ۲۰۲۲، از اشتباهات قبلی روسیه درس گرفته است. 

بزرگترین اتفاق برای قطر پروژه استدیا (stedia) بود، راهکاری که کشورهای عضو اینترپل به طور مؤثر از طریق آن با هم همکاری می کنند و آماده سازی های امنیتی را در رویدادهای بزرگ ورزشی انجام می دهند.این پروژه زمینه های کلیدی مانند امنیت فیزیکی و  سایبری را پوشش می دهد و کارشناسان جهانی را گرد هم می آورد تا روش های امنیتی را بررسی کنند. پروژه استدیا برای کار در آن سوی مرزها و کمک به کشورهای دیگر مانند بریتانیا برای همکاری با تیم های امنیت سایبری طراحی شده است.

امنیت در شهر

در طول جام جهانی روسیه، دولت  سیاست هایی برای سرکوب رفتار ضد اجتماعی و بی نظمی تنظیم کرد. از حضور نیروهای پلیس در اماکن هواداران فوتبال گرفته تا محدود کردن فروش و مصرف الکل. مشخص بود که روسیه قصد دارد رویکردی تهاجمی برای برقراری امنیت در شهر داشته باشد.

قطر قصد دارد در طول جام جهانی خود در سال ۲۰۲۲ با استفاده از تکنولوژی برای ارزیابی تهدیدها قبل از تبدیل شدن به یک مشکل، رویکرد ظریف تری مانند اسکن تشخیص چهره و نظارت دوربین مدار بسته داشته باشد.

مقامات قطر به دنبال مراقبت در اماکن دور بدون اقدام جدی و حضور نیروهای امنیتی هستند.پروژه Tala2 اوج تلاش های امنیتی و نظارتی قطر برای جام جهانی است. Tala2 پلت فرم نظارتی همه جانبه در یک منطقه است. همچنین شامل توابعی مانند دید در شب و پنل های خورشیدی است تا سیستم نظارتی کارآمدتری بسازند.

 

قطر سیستم تشخیص چهره را در جام جهانی فوتبال قرار خواهد داد.

قطر اعلام کرده بیش از 15 هزار دوربین در هشت گوشه استادیوم و در خیابان های دوحه نصب خواهد شد. بنا به گزارش ها دوربین های مدار بسته در خیابان های شهر دوحه دارای تشخیص چهره هستند. در حالی که گفته می شود محققان دانشگاه قطر، سیستم های نظارتی هواپیماهای بدون سرنشین را توسعه داده اند که قادر به تخمین تعداد رهگذران هستند.

همه هواداران محلی و بین المللی شرکت کننده در مسابقات جام جهانی باید یک کارت هایا را پر کنند که یک برنامه شناسایی دیجیتال از دولت قطر است که هواداران را ملزم به آپلود عکس و اسکن گذرنامه می کند.

انتظار میرود جام جهانی آینده در سال ۲۰۲۲، تجربه ای امن و به یاد ماندنی برای هواداران و قطر باشد. روشن است که دولت با استفاده از تکنولوژی در تلاش برای بهبود نسبت به میزبانان قبلی است.